Jak lépe porozumět pravoslavným ikonám

Ikona - možnost propojení

4. 8. 2009 10:13
Rubrika: Ikony | Štítky: duchovní život , ikony

Blíží se svátek Proměnění Páně, což mě jakožto ikonopisku nemůže nechat ve lhostejném klidu. Ikona Proměnění a zobrazení nestvořeného táborského světla bylo totiž pro ikonopisce jakýmsi zkušebním kamenem. Odstartovávám tedy svůj malý ikonopisný blog a doufám ve čtenářskou přízeň všech hloubavých milovníků ikon.

Kdybych měla krátce pojmenovat, co mě na pravoslavných ikonách nejvíce fascinuje, stačila by mi dvě slova: schopnost propojovat. Ikony totiž propojují všemi směry a učí nás vnímat kontext. Touto svojí vlastností působí velice blahodárně na duši člověka a na duchovní růst. Osobně nad tím nestačím žasnout. Zároveň cítím, že si nemohu nechat pro sebe, co jsem skrze ně dostala.

 První a hlavní propojení, které ikona poskytuje, vyplývá z jejího tradičního pojmenování „okno do nebe“. Tvoří průchod ze světa našeho do světa Božího a my můžeme, zůstávajíce na Zemi, skrze ni nazírat nebe. Kristus a svatí zase skrze ikonu mohou působit na nás, procházet jí do světa našeho jako dveřmi. S tím souvisí i propojení hmotného a duchovního. Ikonopisec přenáší na desku duchovní realitu, zhmotňuje neviditelné. Ten, kdo se s ikonou modlí, jde po téže cestě opačným směrem.

Ikona dokáže propojovat i horizontálně: na jedné jediné můžeme najít desítky odkazů na různá místa v Písmu nebo pravdy víry a my je vidíme všechny pohromadě, v souvislostech. To, nad čím jsme rozjímali a co jsme studovali v souslednosti, jedno po druhém, máme před sebou najednou. Zatímco studiem zapojujeme levou mozkovou hemisféru, užívající pojmy, nazíráním ikony uvádíme do chodu hemisféru pravou, která uvažuje v obrazech, barvách, symbolech. Pro zdravý duchovní rozvoj tuto rovnováhu nutně potřebujeme. Zvláště v naší západní, racionálně zaměřené společnosti může ikona pomoci znovu nalézt ztracenou symetrii.

Jako je ikona propojena s Písmem, je propojena také s pravoslavnou Tradicí, teologií a liturgií. Bylo by chybou přejmout (opět po staletích) z pravoslaví pouze ikonu jakožto duchovní předmět a ignorovat přitom její kontext – tedy pravoslavnou spiritualitu. Pravoslaví tvoří prostředí, kde je ikona doma a kde existují maximální předpoklady, že jí bude porozuměno. To však nebrání tomu, aby promlouvala ke křesťanům jiných vyznání. Naopak, často se pro ně může stát duchovním lékem. Blogem bych mj. ráda přiblížila způsob, jak ikonu vnímat a pracovat s ní, jak využít její potenciál pro osobní duchovní život.

Skrze zjevení teologických pravd přivádí ikona podobně jako liturgie člověka k vnitřnímu očištění a skrze očištění k nazírání Boha, ke spojení s ním, ke zbožštění. „Blahoslavení čistého srdce, neboť oni budou vidět Boha“ (Mt 5,8). Tím ale vlastně spojuje také nás se sebou samými, protože zmíněná cesta ke zbožštění (theosi) předpokládá kontakt s vlastním nitrem a důkladné sebepoznání, které bývá vzácné. Totéž z jiného hlediska se dá pojmenovat jako propojení teorie (nazírání teologické pravdy) a praxe (vnitřní odpověď člověka na kontakt s onou pravdou).

Troufám si dokonce tvrdit, že ikona je schopna oslovit i příslušníky jiných náboženství. Užívá totiž velmi prastarý symbolický jazyk, v němž nacházíme společné rysy se starobylými náboženskými symboly Egypta, Asýrie, Indie. A právě v tom vidím další možnosti ikony, další potenciální schopnost propojení. Pokud v ní totiž můžeme najít společné body, budeme schopni na nich dále stavět a učit se porozumět těm, kdo se nám teď zdají tolik odlišní. Pak teprve budeme moci vést smysluplný dialog, pokud ho tedy vést skutečně chceme. Neboť dialog v žádném případě neznamená za každou cenu přesvědčit druhého o svém způsobu formulace neformulovatelného Transcendentna.

Zobrazeno 2873×

Komentáře

terre-eau

to cristiano 6. 8. 2009 11:44.<br />
<br />
Chcela by som k Tvojmu s prispevku napisat par slov, aj ked trosicku odbocim od temy ikon.<br />
<br />
Mojou profesiou je veda. Mala som moznost praxovat v jednom z najlepsich svetovych laboratorii - hoci v uplne inej oblasti vyskumu, ale naucila som sa principy vedeckej prace.<br />
<br />
Kazde skumanie zacina istym predpokladom, vytvoris hypotezu, ktoru spatne overis, alebo vyvratis. Vysledok tvojho skumania vsak nikdy nie je definitivny - vzdy moze prist iny vedec a predniest nove argumenty, metodiku a aj vysledok. Veda stoji na experimentoch, ktore su overitelne, ale vzdy musi zostat otvorena novym poznatkom o akomkolvek skumanom objekte.<br />
<br />
K veci: to, ci je turinske platno pravym Jezisovym rubasom neviem potvrdit, ani vyvratit. Mozem si vsak vytvorit vlastny nazor, na zaklade znamych faktov.<br />
<br />
Predpokladajme, ze vzniklo v 13. storoci, ako pises.<br />
<br />
- vsimni si ostatne malby z rovnakeho obdobia, pozri si ich styl, farby, sposob malby...; ved vtedy este neboli schopni umelci zachytit ani perspektivu !! Tazko sa mi da verit, ze by dokazali nejakym sposobom dokonale anatomicky zobrazit telo cloveka a zaroven to urobit v 'negative' - fotoaparat je predsa az vynalezom 19. storocia.<br />
<br />
Dobre, zrejme sa nejedna o rukou zhotovenu malbu - mozno by sme ju vedeli vytvorit dnes, ale nie v 13.storoci. Podme dalej:<br />
<br />
- na platne sa zachovali specificke stopy pelu, ktory je z uzemia Svatej zeme<br />
<br />
- rany, zodpovedaju stopam po ukrizovani a zhoduju sa so vsetkymi dostupnymi informaciami, ktore su v Evanjeliach o ukrizovani - tvar utrpela silny uder, nos je zlomeny (Jezisa udrel jeden z velknazovych sluhov po tvari), telo, zobrazene na platne bolo bicovane (stopy po rimskych bicoch); na hlave su stopy po trnovej korune; kolena nesu znamky po padoch; bok prebodnuty kopiou do srdca,..<br />
<br />
Dobre, takze mozno v 13. storoci zomrel niekto rovnako, ako Jezis. Ako ale vysvetlit nasledujuci argument:<br />
<br />
- obraz platna je akoby nad platnom. Nezasahuje do struktury platna a neporusuje ju. <br />
<br />
To podporuje hypotezu, ze obraz na platne vznikol ucinkom silneho ziarenia, alebo inym neznamym sposobom.<br />
<br />
A na zaver len upozornim, ze sa vobec nejedna o nejaky odborny text, len ste si mali moznost precitat niekolko poznamok z mojich zistenych informacii k platnu.<br />
<br />
Napokon, ci je platno skutocne z Jezisovho hrobu, alebo nie, nic to nemeni na pravdach viery.

ales25

spomalená projekce za použití uhlíku je dost optížně proveditelná a v případě hořlávého fimu i dost nebespeščná teplota uhlíků v obloukové lampě projektoru se pohybuje v řádu tisíců stupňu u hořlavého filmu při spomalení či úplném zastavení hrozí požár v případě nehořlavého poškození části filmu která se nacházi mezi obšktivem a lampou...<br />
<br />
jelikoš sem docela dlouho asistoval promítači v kimě tak vím ze skušenosti že to co sem psel není blbost...

Zobrazit 23 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková