Jak lépe porozumět pravoslavným ikonám

Ikonopisné zvláštnosti

24. 8. 2009 9:51
Rubrika: Ikony | Štítky: ikony , perspektiva , světlo

Na sklonku prázdnin nabízím malé zamyšlení nad některými charakteristickými prvky pravoslavných ikon a jejich duchovním významem.

Světlo na ikoně je jiného druhu než na obrazech západního typu. Nejedná se o světlo odražené, pocházející z vnějšího zdroje. (Zajímavý detail například je absence světelných odrazů v zornici. Nejsilnější světelná ploška v očích je kolem duhovky.) Vše na ikoně pochází ze světla a je jím utvořeno. Jeho charakter je vnitřní, podobně jako povaha opravdové svatosti: svatý žijící v niterném spojení s Bohem vyzařuje i svou vnější podobou naprosto samozřejmě právě to, čeho má plné srdce. Vlastně Toho, kterého má plné srdce. Platí to ovšem i naopak, nebo by se to dalo zobecnit: Člověk do svého okolí šíří to, na co je vnitřně napojen. Bůh je světlo. Tma je nedostatek světla, nedostatek Boha, nedostatek niterného spojení s Ním.

Obrácená perspektiva: Je vidět jakoby z více úhlů najednou plochy, které normálně vidět současně prostě nejde. Totéž platí pro postavy a tváře. Rovnoběžky hran kolmých k ploše ikony se neprotínají v horizontu jakoby za ikonou, ale před ní, vlastně v tom, kdo se na ikonu dívá. Tím je nejen jasně ukázáno, že svět na ikoně se od našeho liší, ale divák je do ikony vtahován, zván do vztahu. Světci nebo tajemství zobrazená na ikoně se mají stát neoddělitelnou součástí jeho vnitřního světa a on je jimi provázen a tažen hlouběji do světa Božího.

Nepoměr ve velikostech jednotlivých zobrazení na ikoně může mít více důvodů, např. vyjádření stupně důležitosti nebo zdůraznění nějaké teologické skutečnosti. Na ikoně Zrození Krista Maria, ležící uprostřed, převyšuje svým rozměrem všechny ostatní osoby pro svou mimořádnou a jedinečnou důležitost v Božím plánu spásy. Naproti tomu narozený Ježíšek je nejmenší, a to v poměru k ostatním postavám ještě menší než miminka bývají, což vyjadřuje jeho sebezřeknutí. On se stal nejmenším, Služebníkem pro nás. On je zosobněné Boží království, hořčičné zrnko, menší než ostatní semena. Jedná se o tzv. "hieratickou perspektivu", tj. perspektivu zohledňující duchovní význam zobrazených postav. V křesťanském umění se používá již od jeho začátků (katakomby), ale zdaleka to není křesťanský vynález. Toto pojetí je známo již z dob starého Egypta.

Příspěvek byl inspirován zvláště knihou Ikonostas (Florenskij) a několika články v různých číslech Orthodox revue. Obojí srdečně doporučuji ke čtení :-)

Taktéž zvu na své stránky www.ikony-karlova.cz , kde se můžete dovědět více o technice i symbolice ikonopisu.

Zobrazeno 4022×

Komentáře

Podiven

hezká věc, tyhle ikony, což o to... Stala se z nich poslední dobou v katolické církvi úplná móda (podobně jako z modlitby Ježíšovy, čotků, apoftegmat a spisů kardinála Špidlíka :-). Škoda, že většina ikon, které jsou k dostání, jsou pseudoikony, reprodukce nalepené na dřevotřísce...To je ten náš zápaďácký způsob, myslím, že pravoslavní by nad tím ohrnuli nos. (vím, že je vyrábějí léčící se narkomani. Tři takové "ikony" ostatně máme doma...)<br />
Jen je mi líto, že pro samé ikony se zapomnělo na naši domácí tradici - lidové podmalby na skle... Ty sice nemají žádnou proppracovnou theologii, způsob "psaní" ani staletími broušený kánon, ale vycházejí z naší, římskokatolické tradice a mají svůj osobitý půvab. <br />
Jinak k Stefi: K onomu zlomu nedošlo až v renesanci, ale již ve středověku. Západní deskové obrazy se již velmi záhy odklonily od byzantské tradice. Dílo Mistra Vyšebrodského (např.) již má s východními ikonami společného málo.

Stefi

Podiven: Pravoslavní nad takovými ikonami skutečně nos trochu ohrnují, ale mnozí si je nakonec stejně koupí, neboť vycházejí zhruba 30x levněji :-(<br />
Pravé je možno objednat např. zde: <a href="http://volny.cz/iveta.kad/" target="_blank">http://volny.cz/iveta.kad/</a><br />
<a href="http://www.ikona.euweb.cz/" target="_blank">http://www.ikona.euweb.cz/</a><br />
<a href="http://www.ikony-karlova.cz" target="_blank">www.ikony-karlova.cz</a><br />
:-)<br />
S tím Mistrem Vyšebrodským máš pravdu. Třeba zpracování námětu vzkříšení už nevychází ze starokřesťanských textů jako ikona... Podle mě ten renesanční zlom byl ale podstatnější v tom, že se přesunulo těžiště pozornosti na člověka, což ovlivnilo i umění církevní. A změna východisek změnila i způsoby vyjádření, techniku...

Zobrazit 12 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková